I skrivende stund sidder jeg på vores hotel/lejlighed i Orlando og er faktisktalt, ved at dø af varme. Føj for en varm fornøjelse siger jeg bare, men altså på den der total, helt iorden, mega fedt agtig måde. Jeg har lidt vært ved at finde ud af dagene efter vi er kommet her over, måske det er noget med tidsforskellen ? Så hvis jeg roder lidt rundt i dagene, så beklager jeg meget.
Vi har simpelthen oplevet så sindsygt meget, på ufattelig kort tid. Vi er blevet en masse oplevelser rigere, fået en masse erfaring med i bagagen og er blevet en masse penge fattigere, men det er vel en del af det at rejse. Jeg har heldigvis sparet en masse penge op, så vi satser på, at der er nok til de resterende 2.5 uge vi er afsted, eller må vi ringe hjem og bede om flere penge, hihi.
Vi fløj herover mandag aften og landte i Orlando lufthavn, mandag aften ved 21:00 tiden. Man flyver tilbage i tiden, hvilket jeg synes er en fordel, for så vinder man lige nogle ekstra timers ferie. Vi fløj direkte med Norwegian, hvilket jeg klart kan anbefale. Det var en rigtig god oplevelse, utrolig sødt personale, der hele tiden var opmærksom.
Når man rejser med Norwegian er der forskellige prisniveauer man kan vælge. Ved hvert prisniveau følger der flere muligheder med. Den aller billigste billet inkludere kun 1 håndbage og intet andet, så jeg valgte at købe billetterne, der lige var nummeret dyre, da jeg godt ville have både håndbage 10 kg, bagage 20 kg, sædereservation og mad med. På en flytur der tagere 10 timer, er man simpelthen nødt til, at have noget mad.
Et lille tip hvis du selv står og skal afsted, sørg for at have rigeligt med tøj på, eventuelt et lille tæppe med i håndbagagen, for det er tisse koldt i flyveren. Det måtte vi lære på den hårde måde, ved at fryse hele vejen, da jeg simpelthen var for nærig til, at give 5$ for 1 enkelt tæppe. Jeg havde sørget for, at Linus havde både babysvøb og tæppe med i håndbagagen, da han ikke kan sove uden, samt Kian havde sin nye cardigan fra F.C. København på, så ungerne var heldigvis forskånet, for den hårde kulde. Jeg vil også anbefale at have lidt vand med i flyveren, det er dyre at købe det på flyveren, end at købe det i lufthavnen. Tænkt at det overhoved kan lade sig gøre, at det kan blive dyre, men det kan det altså! Vi har ihvertfald erfaret til næste gang, at vi skal være pakket godt ind og have lidt vand med til turen.
Ungerne klarede flyturen på næsten 10 timer, så flot. Jeg er ret stolte af dem, for vores unger har ualmindelig meget krudt i måsen, så jeg havde frygtet det værste. Til sidst var det lidt af en kamp, for de skulle helst ikke sove, og hvis de faldt i søvn, skulle de ikke sove for længe, for det passede med, at vi skulle i seng og sove når vi kom på hotellet. Linus sov omkring 3 timer, Alina 1.5 time og Kian 1 times tid. Jeg og Rasmus fik selv hvilet os i 1 times tid hver, så vi var alle sammen pænt trætte da vi landede.
Da vi landede i Orlando lufthavn var det helt mørkt uden for, så det var umuligt at se hvor stor lufthavnen var, men fra vi landede til vi var ved gaten gik det omkring 20-30 minutter, hvilket indikere at det er en kæmpe lufthavn. Da vi kom ud af gaten skulle vi gå et stykke, for at komme stil næste step, border control. Hold nu fast en sløv fornøjelse! Her gælder det om, at have en kæmpe portion tålmodighed, hvilket jeg iforvejen har ufattelig lidt af. Kombinationen af ingen tålmodighed og træthed, er helt forfærdelig, så er det sagt. Stakkels Rasmus der har skulle lægge ører til mit og ungernes brok.
Ved border controlen ventede vi i 1.5 time, i et forholdsvis stort rum, men uden aircondition, så det var en meget lang og varm fornøjelse! De havde kun 3-4 skranker åbne, vi var det eneste fly der var landet, så vi har “kun” været omkring 300-400 mennesker der skulle igennem, tempoet var ufattelig sløjt, hvilket jeg faktisk ikke havde regnet med. Vi har hørt fra flere, at service niveauet i USA skulle være ekstremt højt, så jeg havde måske forventet, at der ville blive åbnet nogle flere kasser eller, at alle os med små umulige unger, fik en skranke for os selv, så vi kunne komme hurtigt igennem, så alle andre kunne slippe for at hører på grædende, skrigende og larmende børn, men nej. Der blev jeg faktisk lidt skuffet, men okay, nu er vi blevet den erfaring rigere.
Når man er kommet igennem border control, kommer man videre ud og henter sin bagage, derfra skal man med et shuttle tog, ja du læste rigtigt, et shuttle tog, for at komme til terminalen. Det er for crazy, alt er bare kæmpe stort! Når du er kommet til terminalen er der en masse etager, så det er om at holde tungen lige i munden, for at finde ud af hvor man skal hen, for at komme videre. Vi synes at det var dårligt skiltet, iforhold til hvordan man kom hen til deres rent-car afdelinger. Heldigvis var der en sød mand der hjalp os på vej, der er nemlig masser af personale i lufthavnen, som glædelig hjælper en på vej.
Vi har lejet bil hos Budget, hvilket stort set resten af flyet også havde, så her kunne vi også lige vente i 1 times tid. Gab hvor tog alting bare forfærdelig lang tid. Her var der igen også kun 2 kasser åbne, trods en forfærdelig lang kø, men ekspeditionen gik da heldigvis en del hurtigere, end hvad det gjorde i Italien, hvis man skal prøve at se det, på den lyse side. Vi havde booket en Ford Edge SUV eller lign. men den var self. udlejet, hvilket bare er så sindsyg typisk! Rasmus og jeg er altid så ufattelig uheldige, vi havner altid i de langsommeste køer, tingene går altid i stykker, noget går altid galt m.m. Er du også den uheldige type ? Nøj hvor er jeg træt af det!
Ekspedienten var heldigvis ret sød og opgraderede os hurtigt, til en Dodge Grand Caravan, minivan. Det var en meget lille opgradering, men hold da fast et monster af en bil. Et eller andet sted ville vi faktisk helst have haft en Ford Edge SUV, for den er en del kønnere at se på, men ren praktisk er det helt fantastisk med en minivan, for den er spækket med plads. Jeg kunne virkelig godt tænke mig en bil, med så meget plads der hjemme.
Trods en sød ekspedient blev vi pludselig pålagt en masse ekstra udgifter, som vi ikke helt forstår. Det virker som om, at vi har betalt dobbelt for lidt forskellige ting, så Rasmus har netop i skrivende stund, sendt en mail afsted til Budget, da vi ikke er interesseret i en masse ekstra udgifter. Jeg havde enlig besluttet mig for, at købe en autostol til Linus i Wallmart, men Rasmus ombestemte sig i lufthavnen, da vi fik en god aftale på leje af sædet, så rent økonomisk har vi måske givet små 70 kr mere, for leje af autostolen, men til gengæld har vi sparet besværet, med at køre til Wallmart og købe den der.
Et lille tip, som vi har erfaret til næste gang, husk at være vågen inden du køre kortet igennem ved biludlejning, for der er altså intet ved at blive snydt og pludselig stå med en meromkostning, ligesom vi netop er endt med. Heldigvis var vi vågne dagen efter og har haft mulighed for, at skrive vedrørende problemet. Så krydser vi bare fingre for et hurtig svar, så problemet kan blive løst lynhurtigt.
Da vi langt om længe var kommet ud til p-huset og fundet bilen, skulle det sørme også vise sig, at de kære udlejningsfolk havde skrevet, RENTEL, med stort på den ene bilrude. Ingen af de andre biler havde det samme stående på deres ruder, så igen var vi super uheldige. Intet af personalet ville hjælpe med at få det fjernet, så her kan vi altså snakke om dårlig service! Jeg måtte finde vådservietterne frem og ellers bare kradse løs med mine negle. Det var virkelig svært at få af, men det lykkedes heldigvis til sidst! En anden gang tror jeg ikke, at vi vil vælge at leje bil hos Budget. Nu har vi altså haft lidt for mange ærgerlige erfaringer med dem, men det kan måske nå at ændre sig endnu, det må tiden vise.
Jeg havde booket et hotelværelse, som viste sig at være en kæmpe suite, tæt ved lufthavnen. Det tog kun 5 minutter at kører der hen, hvilket var helt fantastisk! Rasmus havde ringet til hotellet fra lufthavnen for at fortælle, at vi nok blev lidt forsinket. På hotellet kan man tjekke ind helt frem til kl 00:00, men da alting pludselig tog så meget længere tid i lufthavnen, end hvad vi først havde forventet, kunne vi godt se, at vores tidsplan ikke ville holde.
De var rigtig søde på hotellet, vi fik hurtig og uden problemer vores nøgle til værelset. Da vi kom op på værelset viste det sig, at være en kæmpe og utrolig lækker suite! Det var faktisk rigtig ærgerligt, at vi ikke skulle bo der i længere tid, for hold nu fast hvor var alting bare alt for lækkert. Vi faldt alle sammen hurtigt i søvn og dagen efter da vi stod op, kunne vi gå direkte ned og spise den lækreste morgenmads buffet. Morgenmaden var inkluderet i prisen, super praktisk og helt og aldeles bevidst valgt. Første dag skal det nemlig bare være nemt og bekvemt og på dette hotel, var det bare luksus fra start til slut. En perfekt måde at starte dagen på, inden turen gik videre til næste hotel.
2 Kommentar
Rikke
24. april 2017 at 14:47Hej. Tak fordi jeg må kigge med på Jeres fantastiske tur. Min familie og jeg drager selv til Florida for første gang til Juli, og har netop booket bil hos budget, vil derfor gerne høre om I fik Jeres penge retur? Har læst om flere hvor gebyr fælden er klappet, og det er ikke kun ved Budget men også de mere kendte biludlejningsfirmaer.
Vi flyver også med Norwegian, så dejligt med tips om at medbringe tæppe mm. Jeg læser videre i bloggen og håber I har tid og lyst til at opdatere mig på mine spørgsmål. Mvh.Rikke
Camilla
24. april 2017 at 16:33Hej Rikke
Ihh hvor lyder det bare skønt! Ville ønske at vi også skulle afsted allerede igen, men vi venter til næste år 🙂
Vi fik pengene tilbage, men det var en meget langsommelig og besværlig affære, da alt skulle forgå via mail med deres Engelske afdeling. Hvorfor det ikke kunne forgå via deres danske afdeling, som vi havde lejet bilen igennem, er mig stadig uvis. Jeg tror at der gik 3 måneders tid før pengene tikkede ind på kontoen, men egentlig er jeg bare glad for, at vi fik pengene tilbage. Det er om at være vågen når man underskriver udlejningspapirerne, for vi fik smidt en masse ekstra på, som vi pænt havde frabedt os.
Rigtig god tur til solskins staten 🙂
Mvh Camilla